EVOLUTIONARY POPULATIONS #1 TORINO

Semi di un mondo che attende di germinare 
Fondazione Merz Torino
In Meteorite in Giardino, 11
7 giugno - 16 settembre 2018
a cura di Maria Centonze e Willy Merz



Coltivare l'idea di popolazione evolutiva significa fare una scelta culturale di fondo, semplice e rivoluzionaria,  sfuggendo alle logiche della dominazione della natura, dell’uniformità, della monocultura e abbracciando logiche di ibridazione intraspecie, contaminazione,  circolazione e complessità. 
Alla Fondazione Merz l'installazione ricompone, secondo un disegno che rimanda simbolicamente alla complessità della natura, centinaia di spighe di popolazione evolutiva di grani duri e teneri  coltivata in Salento insieme al collettivo di Casa delle Agriculture, con cui  Coppola lavora  da  cinque anni  su pratiche di agricoltura rigenerativa, di attivazione sociale, politica e culturale  della comunità.
Il miscuglio in generale è identificato con l’idea di disordine. L’artista con questa azione simbolica vuole invece rimandare all’idea di ordine superiore, di complessità necessaria. 





EN 
Evolutionary Populations
Seeds of a world waiting to germinate

The revolutionary potential of evolutionary populations lies within the ability to respond ethically to the major agroecological challenges of the present: ensuring food security despite climate-related uncertainties, promoting agrobiodiversity in order to improve the nutritional characteristics of the crops themselves and giving control of the seeds back to the farmers thus creating strong participatory and commoning dynamics.

Evolutionary populations have the ability to evolve over time, to adapt to climate and soil changes, leaving it to the earth to choose the varieties to grow. This agricultural choice lends itself to becoming a metaphor on how to welcome diversity without prejudice, an idea capable of subverting existing power hierarchies.

Cultivating the idea of ​evolutionary population entails making a basic cultural choice, simple and revolutionary, that of escaping the logic of having control over nature, of uniformity and monoculture and embracing the concepts of intraspecies hybridization, contamination, circulation and complexity.

The installation present at the Merz Foundation reassembles, according to a design that symbolically refers to the complexity of nature, hundreds of spikes of evolutionary population wheat both hard and soft grown in Salento together with the collective of Casa delle Agriculture (House of Agriculture), with which Coppola has been working for the past five years on the practices of regenerative agriculture as well as social, political and cultural activation of the community.

While a mixture is generally identified with the idea of ​​disorder. The artist, with this symbolic action, wants instead to refer to the idea of ​​a higher order, of necessary complexity.